certificering gezelschapsdierenbranche

certificering gezelschapsdierenbranche

Berichtdoor gvanvoorst op vr 06 feb 2009 22:37

Beste mensen,

Met ingang van waarschijnlijk halverwege 2009 komt er een nieuwe regel (AMVB) van het ministerie waardoor allerlei vormen van handel/houders/fokkers gecertificeerd zal gaan worden. Naar ik begrepen heb gaat het nu eerst om de honden en kattensector (asiels, fokkers e.d.) waarbij het honden- en kattenbesluit gaat vervallen, daarna moeten dierenwinkels en bijv. importeurs gecertificeerd gaan worden. Ik heb de concept regelgeving even ingezien: poehh... allerlei detailvoorschriften voor allerlei proffesionele dierenhouder (niet de hobbymatige houders) denk aan hokmaten, betrokkenheid dierenarts, omgangsbeleid dode dieren, brandmelders ... verzin het maar.

Zie bijgevoegde site voor wat info.
www.qualitatis.nl/index.php?pid=44

Mijn vraag aan jullie: wie heeft hier al mee te maken gekregen, vragen of gekregen of dergelijke? Wie heeft er eventueel contacten met het ministerie? Of loop ik voor iedereen wel erg ver op de muziek vooruit? ;)

gvanvoorst
Exoticpets Member

Re: certificering gezelschapsdierenbranche

Berichtdoor tbijvank op za 07 feb 2009 01:03

honden en kattenbesluit word al jaren niks meer mee gedaan. die site is gewoon van een bedrijf die je kan helpen gecertificeerd te worden, heeft niks met regelgeving te maken. iedereen die met iso9001 werkt weet dat dit gewoon een lachertje is.

tbijvank
Exoticpets Member

Berichtdoor Exopets op za 07 feb 2009 01:10

De minister wil 1 boekje met alle regels voor huisdieren, zowel handel al particulier, kwekers enz.
Maar wie controleerd de regels?
en welke regels moeten er komen en wie maakt die?

als daar antwoord op is dan gaat het van kracht.

ook zit hierin de positieflijst.
en een advies/regelgeving bij van huisvesting, verkoop en transport voor dieren.

ms een aanvulling voor je:
De antwoord stukken van de minister staan hier wel op het forum.

kan idd nog wel even duren, maar 2009 denk ik persoonlijk niet...
Het heeft er alle schijn van dat het gewoon een lulverhaal is om toch te doen lijken dat er iets gedaan word, en dan halverwege lekker weer inkakken en niks doen tot er iemand is die aan de bel trek (DB OF AID ENZ) dan doen ze weer een stap of 2,3 en staan weer stil.
Want zo gaat het al 20 jaar hier in NL :](*,):

gr Michan

Afbeelding
De exotischezoogdierensite van Nederland.
Afbeelding
Exopets
Exoticpets Member

Berichtdoor gvanvoorst op za 07 feb 2009 12:02

Mij allemaal best hoor. Maar het ministerie heeft 2008 een normcommissie ingesteld waarin alle (volgens hun dan) partijen in vertegenwoordigd zijn. Die zitten nu redelijk op een lijn, zo ik gehoord heb. Ze hebben het ambtelijke normstuk herschreven (ja ze zijn lekker bezig) en nu ligt er een concept. Belangrijk is dat men een zelfde structuur wil gaan hanteren als bij de diervoedersector (GMP - productschap diervoeders) en dat is volgens mij wel nieuw. Aan GMP doen nu (inmiddels 15 jaar later) alle diervoederbetrokkenen noodgedwongen mee.
Als dit iets is wat wel gaat lukken heeft het consequenties voor dierenwinkels, pensions e.d. Ik weet dat er inmiddels 3500 van deze adressen aangeschreven zijn, om de druk een beetje op te voeren.
De conceptregels die ik ingezien heb lieten de particulieren :D>: geheel met rust!! En over exoten werd niet gerept ::-$: . Dus kunnen wij exohobby-oten rustig slapen.

gvanvoorst
Exoticpets Member

Berichtdoor leura op vr 28 aug 2009 21:21

Dat is echt een ramp,
als die lijst erdoor komt mag ik dus de paar dieren die ik ontzettend graag zou willen gaan houden over een tijdje niet meer bezitten :cry: Dat is dan de straf voor research voor aanschaf. :-(
Dag wasbeertjes, dag opossum :ziplip:

Charly, Noortje, kiki, cathelijne, genevieve, lava, isis, theia, basil, parsley, poppy corn, teasel, moby, scarlet pimpernel, dandelion, voilet ivy, en een groep afrikaanse dwergmuizen groeten u ! * nee ik hou niet van dieren..*
leura
Exoticpets Member

Keer terug naar CITES